PRM / AirHelp.dk oplyser: Mere end 32.000 rejsende mangler stadig at hente deres kompensation fra sidste års flyforsinkelser

    Pressemeddelelse fra AirHelp

    Hvad er dine rettigheder som flypassager?

    Mere end 25.000 passagerer har allerede hentet deres retmæssige kompensation efter de havde fløjet til eller fra de danske lufthavne. AirHelp.dk forventer dette års kompensationstal til at stige grundet ‘overturisme’, da flyselskaberne får endnu flere rejsende i år. Som flypassager er det derfor vigtigt at du kender dine rettigheder, hvis dit fly bliver overbooket, aflyst eller forsinket.

    EU-loven også kaldet EC261 kræver at flyselsskaberne skal kompensere alle passagerer der flyver til eller fra EU via et europæisk flyselskab, og som er mere end 3 timer forsinket. Passagerne har også ret til kompensation, hvis de bliver nægtet boarding eller flyet er aflyst. Under denne lov kan passagererne kræve op til 600 euro i kompensation – og de kan hente deres kompensation hele 3 år tilbage i tiden.

    Flyselskaberne kan kun slippe fra at betale denne kompensation, hvis der var tale om en ekstraordinær omstændighed, som farligt vejr, terror eller andre sikkerhedsmæssige årsager. Hvis man er i tvivl om man har ret til kompensation kan man indtaste sin flyinformation på AirHelps hjemmeside eller via deres app, og få direkte svar på om denne rejse vil give ret til kompensation.

    “Selvom vi var nogle af første i verden til at sætte fokus på dette, og virkelig gøre en indsats for at passagererne kender sine rettigheder, så har vi stadig et stort stykke arbejde foran os, 32.000 passagerer har ikke hentet deres kompensation, selvom sagerne er vundet, og pengene bare ligger og venter på dem. Heldigvis kan passagerne kan hente kompensation 3 år tilbage i tiden, og vi vil fortsat gøre en indsats for at oplyse de rejsende, om det de burde have fået at vide af flyselskaberne” siger Henrik Zillmer, Stifter og Direktør ved AirHelp.dk

    Om AirHelp

    AirHelp.dk er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp.dk har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele Verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.

    Kontakt:

    Head of PR at AirHelp.dk Lisa Dalsgaard tlf.: +45 51234789 email: mail@eyesopen.dk

    Lisa Dalsgaard

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/airhelpdk-oplyser-mere-end-32000-rejsende-mangler-stadig-at-hente-deres-kompensation-fra-sidste-ars-flyforsinkelser?releaseId=13576769