PRM / Ny kampagne skal hjælpe unge med at tune ind på hinandens seksuelle grænser

    Pressemeddelelse fra Det Kriminalpræventive Råd

    4 ud af 10, der udsættes for seksuelle overgreb, er teenagere i alderen 13-19 år. 6 ud af 10 af disse seksuelle overgreb (58%) sker mellem personer, der er kærester eller kender hinanden i forvejen (ikke familiemedlemmer). I hvert tredje tilfælde sker overgrebene i forbindelse med en fest eller bytur (34%), og de fleste gange sker overgrebene hjemme hos en af teenagerne (65%). Det viser en kvantitativ undersøgelse fra Aalborg Universitet, Københavns Universitet og Det Kriminalpræventive Råd i perioden 2016-2017.

    Konsekvenserne for ofrene er store: Deres forhold til sex bliver påvirket (53%), de skammer sig eller er flove (46%), de har sværere ved at stole på andre (39%), nogle føler sig ligefrem beskidte (37%), mens hver tredje har fået mindre selvværd (36%).

    “Det at få overtrådt sine seksuelle grænser er en af de værste krænkelser, man kan blive udsat for. Udover de store psykiske konsekvenser, det har at blive udsat for et seksuelt overgreb, ved vi, at dem der har været udsat, har en større risiko for at blive udsat igen. Derfor er det vigtigt at forebygge tidligt, og derfor sætter vi nu ind med en national kampagne målrettet de unge”, siger formand for Det Kriminalpræventive Råd Henrik Dam.

    Tabuiseret sex gør det svært at tune ind

    De unge ønsker at overholde hinandens seksuelle grænser. Men det er svært for dem at tale om det, aflæse hinandens signaler og sige fra, når grænsen er nået. Det viser en kvalitativ analyse blandt unge, som Antropologerne har foretaget for Det Kriminalpræventive Råd.

    Ifølge Gabriela Rehfeld, der er jordemoder, sexologisk rådgiver og bestyrelsesmedlem i Dansk Sexologisk Selskab, har unge ikke lært at tale om seksuelle grænser, fordi sex fortsat er et tabu – også for voksne: “Vi sender de unge ud i en verden, hvor sex er tabu. De unge vil meget gerne mærke efter hos hinanden, men vi har ikke lært dem, hvordan de skal tale om sex. Derfor er det vigtigt, at vi voksne tager ansvar og hjælper unge med at italesætte sex og seksuelle grænser og guider dem til, hvordan de tuner ind på hinanden.”

    Ny kampagne skal hjælpe unge med at tune ind seksuelt

    Kampagnen Tune Ind fra Det Kriminalpræventive Råd skal gennem musik, videoer og Youtubere hjælpe især 15-17-årige med at tune ind på hinanden seksuelt – uden at pege fingre. Kampagnen forankres følelsesmæssigt i både lyd, film og andre unge, som målgruppen kan spejle sig i.

    “Målet med kampagnen er at få de unge til at reflektere over deres egne grænser og ikke mindst andres. Vi vil gerne gøre det legitimt og normalt for de unge at tale om sex, samtykke og grænser med hinanden. Der må vi voksne gå frem med et godt eksempel. Derfor vil jeg opfordre alle voksne omkring de unge til at tale med dem om sex og grænser. Først og fremmest forældre men også lærere, klubmedarbejdere, fodboldtrænere og alle andre, der har kontakt til de unge”, siger Henrik Dam, der er formand Det Kriminalpræventive Råd.

    Tune Ind-kampagnen, som blev lanceret til Guldtuben den 22. september 2018, består af en sang til de unge, som er lavet af Emil Kruse og Louis Samson, samt en minidokumentar og en række youtube-videoer.

    “Det er en enormt vigtig sag, som jeg er glad for at blive valgt til at tale. For mig spillede selve kampagneformen også en rolle – altså at tale til folk på en anderledes måde via musik. Jeg kan rigtig godt lide, at projektet har haft en anderledes og modig tilgang. Vi håber selvfølgelig, at folk vil tage sangen til sig, lytte til den og reflektere over emnet, og at sangen måske kan påvirke unge til at tale om emnet på en ny måde,” fortæller musiker Emil Kruse.

    “For mig var det meget vigtigt, at budskabet og kommunikationen i kampagnen ikke blev en løftet pegefinger. Især fordi jeg føler, at det ikke handler om at udskamme eller udskælde nogen, men om at opfordre unge til at reflektere, og at vi i fællesskab skal blive bedre til lytte til hinanden, tage hensyn og mærke efter. Hvis jeg kan påvirke bare et par personer til at tænke en ekstra gang over det, er jeg glad,” fortæller musiker Louis Samson.

    Derudover deler Natteravnene 45.000 kondomer med kampagnens logo og budskaber ud i nattelivet. I 2019 lancerer Det Kriminalpræventive Råd ligeledes et undervisningsmateriale i samarbejde med Sex & Samfund for at sætte emnet på dagsordenen i skolerne.

    En række relevante interessenter har bidraget med værdifulde input til kampagnen, ligesom unge drenge og piger fra målgruppen har hjulpet med at videreudvikle konceptet og kvalificere kampagnens indhold.

    For yderligere information

    Pressemedarbejder Charlotte Ruge: cru@dkr.dk / 41 74 73 80

    Analyse- og kommunikationschef Elizabeth Bergmann Burns: ebb@dkr.dk / 22 79 27 86

    Links til kampagnemateriale

    Link til musikvideo (kan frit deles via indlejring / embedding): https://www.youtube.com/watch?v=9vdu1PiUrdI

    Link til online-minidokumentar / afsnit 1 af 4 / resten af afsnittene udkommer ugentligt (kan frit deles via embedding): https://www.youtube.com/watch?v=QBOHs6zn3aw

    Link til Spotify-sang (kan frit deles via indlejring / embedding): https://open.spotify.com/track/3mcfGXlyg9EqlmYdr7tmL4?si=6ko98aynTZidQYWelGjYvg

    Link til kampagneside: www.tuneind.dk

    Link til kampagnens Facebook-side: www.facebook.com/TUNE-IND-230565810946619/

    Link til kampagnens YouTube-side: https://www.youtube.com/channel/UChGAzQjc2z7fCcfXGM0oJ3w

    Link til grafik og visuelle elementer fra kampagnen: www.kompas.dk/tuneind.zip

    Link til YouTuber-talks kan findes på YouTubernes kanaler, når de offentliggøres:

    Emil Olsen: https://www.youtube.com/user/limeneslo

    Rasmus Brohave: https://www.youtube.com/user/RasmusBrohave

    Arian Planet: https://www.youtube.com/user/ArianPlanet

    Marie Vagn-Hansen: https://www.youtube.com/user/marievh100

    Mads Gottlieb: https://www.youtube.com/channel/UCUPGQJu5KBDqCCWyXzRAEGg

    Om analyserne

    Den kvantitative undersøgelse er foretaget i 2016-2017 blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. 3.091 har svaret på spørgeskemaet. Undersøgelsen er udarbejdet af Marie Bruvik Heinskou fra Aalborg Universitet og Laura Marie Schierff, Peter Ejbye-Ernst, Camilla Bank Friis og Lasse Suonperä Liebst fra Københavns Universitet. Data er indsamlet af Kantar Gallup, og projektet er finansieret af Det Kriminalpræventive Råd.

    Den kvalitative analyse er lavet for Det Kriminalpræventive Råd af det antropologiske konsulentbureau Antropologerne i september-oktober 2017. Analysen er baseret på samtaler med 59 unge danskere, som primært er i alderen 15-17 år. Samtalerne består af korte samtaler i felten, sms-korrespondancer, fokusgrupper og dybdeinterviews.

    Om Det Kriminalpræventive Råd

    DKR fremmer et trygt samfund ved at forebygge og oplyse om kriminalitet. DKR består af et værdifuldt netværk af centrale samfundsaktører, der udveksler erfaringer og bidrager med deres specialviden omkring forskellige problemstillinger. Læs mere om DKR og organisationerne bag på www.dkr.dk

    Kontakt:

    Analyse- og kommunikationschef Elizabeth Bergmann Burns tlf.: 22 79 27 86 email: ebb@dkr.dk

    Pressemedarbejder Charlotte Ruge tlf.: 41 74 73 80 email: cru@dkr.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-kampagne-skal-hjaelpe-unge-med-at-tune-ind-pa-hinandens-seksuelle-graenser?releaseId=13560977