PRM / Dansk tech-startup spinner USA i gang med vigtig millionkontrakt

    Pressemeddelelse fra Motosumo

    Motosumo med base i København har netop underskrevet en kontrakt med amerikanske Core Health & Fitness, der blandt andet leverer Schwinn-cykler til motionscentre over hele verden. Kontrakten lyder i første omgang på 1.000 licenser af Motosumos teknologi og app, og samtidig får yderligere op til 10.000 centre verden over gratis adgang til softwaren i tre måneder med henblik på efterfølgende tegning af et abonnement. Schwinn er et af verdens tre største brands inden for indendørs cykler, og aftalen sikrer med ét Motosumo et afgørende gennembrud på det amerikanske og globale fitnessmarked.

    Motosumo er skabt med udgangspunkt i en danskudviklet teknologi, og hemmeligheden er en avanceret biomekanisk model, der i kombination med bevægelsessensorerne i en smartphone kan fortælle stort set alt om kørerens tempo, kalorieforbrænding, kadence og kørestil. Det hører normalt avancerede cykler til, men Motosumos app og teknologi fungerer på helt almindelige cykler uden nogen former for indbygget teknologi. Samtidig kan app’en også anvendes på de helt avancerede cykler, idet den, ulig nogen andre løsninger på markedet, er i stand til at koble brugerne på et indendørs cykelhold sammen via deres egen smartphone. Det betyder, at Core og Schwinn kan lægge et ekstra teknologilag oven på både standard og high-end cykler, og i et fitnesscenter med både nye og gamle cykler muliggør Motosumo-app’en således, at brugerne på et hold kan konkurrere mod hinanden eller mod hold i andre centre. Dette sociale gamification-element er Motosumo alene om at tilbyde på verdensplan, fordi man uanset cykel eller center kan blive forbundet via app’en.

    Den danske venturekapitalfond Promentum Equity Partners har allerede investeret i Motosumo, som derudover er ejet af to internationale business angels fra fitness-verdenen, en del af bestyrelsen og direktionen samt danske PreSeed Ventures, der er en af de største innovations-inkubatorer herhjemme.

    – Ordren til amerikanske Core er en afgørende forudsætning for vores etablering på det vigtige amerikanske marked. De er desuden meget stærke i Sydamerika, Europa og Asien, hvor de har sat indendørs cykler op i 5-10.000 motionscentre. Det giver os adgangsbilletten til en global tilstedeværelse, og er der blot en konservativ andel af centrene, der efterfølgende forlænger abonnementet på vores software, er vi sikret indtægter på et tocifret millionbeløb om året. Dermed møder vi et Serie A investeringskrav, hvilket åbner døren for yderligere venturekapital og ekspansion. At vi er nået hertil, er resultatet af en temmelig ekstrem team-indsats. Hele virksomheden er derfor naturligvis meget glade for ordren til Core, siger Kresten Juel Jensen, CEO i Motosumo, hvor en tredjedel af medarbejderne har en PhD.

    En anden vigtig del af aftalen er, at Schwinn hvert år uddanner godt 10.000 instruktører, og de skal fremover også uddannes i brugen af Motosumos app. Dermed opbygges et dedikeret ambassadørkorps, der qua instruktørernes mulighed for at skabe et unikt holdtræningsmiljø via app’en forventes at give Motosumo og Schwinn endnu mere vind i sejlene.

    – Motosumo har udviklet en teknologi og en app, der ikke findes noget andet sted i verden. Den er enkel at bruge, enkel for centrene at installere, og den bringer vores standard Schwinn-cykler op på et helt andet niveau samtidig med, at Motosumo tilfører vores mest avancerede cykler et helt nyt lag i forhold til brugeroplevelse, træningsstatistik og gamification. På den måde disrupter Motosumo vores egen industri nærmest med et trylleslag, og vi går fra at være rent hardware-drevne til nu også at kunne tilføje langt flere muligheder og oplevelser med et stykke software. Vi er de første, der tager hul på denne form for digitale transition, hvor det hele ligger på brugernes smartphone, og det forventer vi os rigtig meget af, kommenterer Dustin Grosz, President & COO i Core Health & Fitness, der hvert år sætter Schwinn-cykler op i godt 1.000 motionscentre svarende til 25.000 Schwinn-cykler.

    Også fra Motosumos bestyrelse er der stor tilfredshed med det, der ligner et globalt gennembrud for endnu en dansk tech-startup:

    – Vi har brugt lang tid på at udvikle teknologien og finde den rigtige model i markedet, og det seneste år har vi fokuseret på at få de rigtige folk med ombord, både i direktionen, ejerkredsen og bestyrelsen, hvor der er lykkedes at tiltrække tunge folk fra fitness-industrien. Motosumo står med nøglen til at digitalisere en ellers ikke særlig digital industri, og jeg føler mig overbevist om, at vi står over for endnu et dansk eksporteventyr, når fitnesskæder verden over får øjnene op for, hvad teknologien kan, siger Nana Bule, bestyrelsesformand i Motosumo og COO/CMO i Microsoft Denmark.

    Motosumos app og teknologi kører over mobilnettet, hvilket gør opsætning for den enkelte bruger ekstremt nem. Man placerer ganske enkelt sin telefon på en lille holder på cyklen, og så snart fitnesscentret har tegnet abonnement, finder app’en selv ud af, hvilket hold man er på. Bevægelsessensorerne i app’en registrerer automatisk data om træningen ud fra de målte vibrationer i cykelstyret, og det gør det muligt at lægge et avanceret digitalt analyselag oven på helt almindelige cykler uden indbygget teknologi. App’en er allerede nu udvidet til andre holdtræningsformer som fx HIIT, dans, funktionel træning og sågar helt almindelige gymnastiktimer i folkeskolen.

    Kontakt:

    Kresten Juel Jensen, CEO, Motosumo, +45 40 13 64 71 / kresten@motosumo.com
    Erin O’Brien, Director of Marketing, Core Health and Fitness, +1 360-823-1940 / eobrien@corehandf.com
    Presseservice: Jacob Lange, Lange PR, +45 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dansk-tech-startup-spinner-usa-i-gang-med-vigtig-millionkontrakt?releaseId=13246068