Familievirksomhed får kronprinsepar som rejseselskab i Japan

    Kronprinsesse Mary og kronprins Frederik går forrest, når danske virksomheder fra 8. til 12. oktober deltager i et kultur- og erhvervsfremstød i Tokyo.

    Det markerer 150 året for de første diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark. Med på rejsen er eksport- og marketingdirektør Christian Espersen fra fiskeriselskabet Skagerak Pelagic i Hirtshals.

    – Jubilæet er en god anledning for os til at mødes med vores vigtigste kunde derude, som jeg inviterer med til åbningen på den danske ambassade og til gallamiddagen, siger han.

    Christian Espersens far begyndte handlen med Japan for 40 år siden. Dengang var det makrel og silderogn, der blev sendt til Solens Rige. I dag er det silderogn, som familievirksomheden tjener sine penge på at sælge.

    – Der er sild i de japanske farvande, men vi kan tilbyde rogn, der er saltet. Japanerne stiller store krav til kvaliteten, siger Christian Espersen.

    – Vigtigst er det, at rognen knaser, når de bider i den, og så må der ikke være hverken skæl eller ben. Det kan vi garantere med 99,9 procents sikkerhed.

    Spørgsmål: Hvad betyder det for en virksomhed som jeres, at kronprinsparret er med?

    – Det er betydningsfuldt, at jeg kan invitere vores største kunde med til gallamiddagen, hvor den kongelige familie er repræsenteret. Det er første gang, han oplever det.

    Fordi Christian Espersen besøger kunderne i Japan seks gange om året, er han ikke en nybegynder i landets skikke.

    – Det vigtigste er, at man under et møde aldrig hæver stemmen. Gør du det, så lukker de i som østers, siger han.

    – Noget andet er deres omgang med visitkort. Når man får kortet overrakt, skal man modtage det med begge hænder, kigge på det, bukke og putte det i en visitkortholder. Aldrig i baglommen. Jo flere gange du bukker, jo mere respekt udviser du.

    /ritzau/