Cityringen i København bliver to måneder forsinket og først ventes at åbne i slutningen af september.
Det meddeler Metroselskabet tirsdag.
* Byggeriet af Cityringen er det største danske anlægsprojekt i 400 år.
* Projektet er estimeret til at koste 24,8 milliarder kroner.
* Cityringen skulle oprindeligt være åbnet i december sidste år. Men i 2014 udsatte man den planlagte åbning med syv måneder.
* Samlet set er Cityringen derfor ni måneder forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan fra 2010.
* Den seneste forsinkelse betyder, at den samlede regning for Cityringen stiger med 165 millioner kroner.
* Metroselskabet vil forsøge at få de ekstra omkostninger dækket af entreprenørselskabet Copenhagen Metro Team.
* Opførelse af Cityringen begyndte i 2011.
* Cityringen vil med 17 nye stationer forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg med hinanden.
* Den nye forbindelse er dannet af cirka 15,5 kilometer tunnel, som er gravet af en 100 ton tung gravemaskine, der på en god dag graver 30 meter tunnel.
* Under udgravningen af stationer og tunnel stod Københavns Museum i 2008-11 for det største arkæologiske graveprojekt i hovedstadens historie. Arkæologerne kunne her slå fast, at København er ældre, end man havde troet hidtil.
* De mange stationsbyggerier foregik mange steder om aftenen og natten i tæt beboede områder. Det medførte en overflod af klager om støjgener fra byggeriets naboer.
* Metrobyggeriet stopper ikke med Cityringen. I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.
Kilder: Ritzau, Metroselskabet.
/ritzau/