450.000 er ramt af nedbrud på TDC’s mobilnetværk


Arkivfoto


Omtrent 450.000 kunder hos TDC er påvirket af et nedbrud på mobilnetværket.

Det oplyser TDC Group mandag formiddag.

Mange kunder kan hverken ringe eller modtage opkald, og der er “stærkt begrænset fremkommelighed”, oplyser selskabet.

Også fastnettelefoni er ramt af nedbruddet, men sms’er og mobilt internet fungerer fortsat.

– Alle ressourcer er sat ind på at løse problemet hurtigst muligt, skriver kommunikationsafdelingen i TDC i en mail.

Årsagen til nedbruddet oplyses ikke i mailen.

Men da mobilt internet fungerer, er det for eksempel muligt at “ringe via Facebook Messenger”, meddeler TDC.

Ifølge erhvervsmediet Finans opstod fejlen omkring klokken 8.45.

Over for Berlingske Business meddeler TDC, at de berørte kunder befinder sig over hele Danmark. Selskabet ønsker ikke at spekulere i årsagen til nedbruddet.

I en opdatering på sin facebookside klokken 09.50 opfordrer YouSee til, at man prøver at genstarte sin telefon løbende.

På facebooksiden har flere frustrerede brugere henvendt sig til selskabet.

Opdateringen om nedbruddet har over 400 kommentarer.

I kommentartråden oplyser YouSee, der blandt andet står for TDC’s tv-aktiviteter, at nedbruddet også kan påvirke nødopkald.

Privatkunder kan holde sig opdateret igennem Facebook og på YouSees hjemmeside, mens erhvervskunder vil modtage mails med opdateringer.

TDC er Danmarks største teleselskab og udbyder af telefoni, tv og bredbånd til private og erhvervsdrivende.

Selskabet havde ved udgangen af 2017 1,9 millioner mobiltelefonkunder og kunder i over ti millioner hjem i Norden.

/ritzau/