Offline og online marketing


Dette er sponsoreret indhold.


Hvis du går og drømmer om at give din forretning et ekstra skub, kan marketing være et godt sted at starte. Marketing – eller markedsføring, som det egentlig hedder på dansk – kan beskrives som alle de aktiviteter, en virksomhed kan foretage sig for at fremme salget af dets produkter, services eller ydelser.

Marketing hænger også meget sammen med at øge kendskabet til virksomheden og gøre folk opmærksomme på, at den eksisterer. Derfor er marketing en meget vigtig del af at drive en succesfuld virksomhed, fordi det kan være med til at øge salget og skabe en større kundegruppe.

Der er mange måder at gribe sine marketingindsatser an på, og den bedste tilgang kommer især an på virksomhedstype og hvilke produkter, services eller ydelser, virksomheden sælger. For nogle virksomheder giver det for eksempel meget mening at investere i såkaldt offline marketing.

Offline marketing kan være flyers, brochurer, plakater samt reklamer på busser og andre steder i bybilledet. Det er alt det, der ikke er online. Online marketing er alt det, der foregår på nettet. Det kaldes også digital marketing. Det er blandt andet online reklamer på Google og forskellige platforme såsom Facebook, LinkedIn og via affiliate-netværk. Men det er også vigtige indsatser som SEO, der står for Search Engine Optimization. Det går ud på at optimere firmahjemmesidens placering på Google og øge mængden og kvaliteten af hjemmesidebesøgende. Jo flere, der besøger din hjemmeside, jo flere mulige kunder.

I dag foregår en stor del af virksomheders marketingindsatser i høj grad online, og det er især fordi internettet er blevet så stor en del af vores hverdag og vores shoppingvaner. Man kan ofte nå en større gruppe af potentielle kunder online, end hvis man vælger at sætte plakater på nogle busser i enkelte byer. Internettet gør det muligt for alle i hele landet at kunne opdage ens virksomhed, og derfor kan det være en god investering at sætte ind på denne del af marketingfronten.
Online markedsføring er også smart, fordi man kan tracke mange ting online. På den måde kan man lære mere om, hvad kunder og potentielle kunder er interesserede i og tilpasse sin virksomhed derefter. Og nogle gange handler det også om at forstå, hvad og hvordan kunder søger på nettet. Hvis de i højere grad søger efter ’løbesko’ end ’træningssko’, er det smart at tilpasse sin hjemmeside og sin online marketing derefter, så de bliver ledt ind på din side og eventuelt køber dine produkter. Og det er blot en ud af mange smarte ting, man kan gøre med online marketing.

Hvis du gerne vil optimere dine marketingindsatser, men ikke selv ved hvordan du skal gribe det an, er der i dag et hav af kompetente firmaer, du kan hive fat i. Du kan både hyre nogen til at hjælpe dig med den samlede marketingpakke eller du kan vælge at ansætte en konsulent til en specifik del af din marketing som fx Google Ads. Begge dele koster selvfølgelig, og hvis dit marketingbudget ikke er stort nok, kan du vælge at tage et erhvervslån, så du får mulighed for at afprøve nye veje i forhold til marketing.