Forsikringsselskaber hæver priser for flygtningecentre


Arkivfoto


Forsikringsselskaberne skærper kravene og hæver priserne, når de skal forsikre de boliger, som kommunerne bruger til at huse de flygtninge og migranter, som kommer til Danmark.

Det viser en rundringning til en række forsikringsmæglere, forsikringsselskaber og kommuner, foretaget af Jyllands-Posten.

– Der er en højere risiko, når bygninger anvendes til flygtningeboliger. Det viser de historiske data, og det er ikke overraskende, hvis vi ser på erfaringerne fra Norge og Sverige, siger Lars Kronborg, direktør i Gjensidige.

Problemet er blandt andet, at nogle flygtninge og migranter ikke har helt styr på, hvordan man bruger elektroniske apparater og hårde hvidevarer korrekt. Det kan føre til brande eller skader på bygningerne, som forsikringsselskaberne så skal erstatte.

Forsikringsselskabet Codan er også i gang med at kigge på prisen på forsikringerne, mens Alm. Brand Forsikring siger, at selskabet endnu ikke har hævet priserne på forsikring af kommunale ejendomme, som anvendes til at huse flygtninge.

Skanderborg er en af de kommuner, som har mærket forsikringsselskabernes nye krav. Kommunens nuværende forsikringsaftale udløber ved årsskiftet, og den er derfor i gang med at forberede det kommende udbud.

– Forsikringsselskaberne er helt klart i gang med at skærpe kravene, når man anvender bygninger til at huse flygtninge, siger Lisette Rosenstand, risikorådgiver i Skanderborg Kommune, til Jyllands-Posten.

– Det er ikke sådan, at de ikke vil forsikre os, men jeg ved ikke, hvad det kommer til at betyde for de fremtidige forsikringspræmier.

Ifølge underdirektør i brancheorganisationen Pension og Forsikring, Hans Reymann-Carlsen, er de skærpede krav og hævede priser normal procedure.

– Det er et udtryk for ganske almindeligt forsikringsprincip, når forsikringsselskaber sætter deres priser ud fra den risiko, de er udsat for, siger han til Ritzau.

– Her er der tale om bygninger, hvor der normalt ikke bor så mange mennesker, og pludselig bor der mange mennesker. Det øger ganske enkelt risikoen, særligt for brand, og det påvirker prisen.

/ritzau/