Unge gider ikke køre lastbil for 30.000 kroner om måneden


Fortsætter udviklingen, er konsekvensen 3000 til 4000 ledige chaufførstillinger om ganske få år, advarer ATL’s branchedirektør, Anne Windfeldt Trolle.


Unge danskere gider ikke at sætte sig bag rattet i førerhuset på en lastbil.

Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

Det er nemlig både yt, nederen og usmart at vælge en karriere som lastbilchauffør, hvis man spørger de unge, og den indstilling har bredt sig så meget, at Arbejdsgiverforeningen for Transport & Logistik (ATL) slår alarm, skriver Politiken.

Siden 2010 er antallet af udstedte lastbilkørekort faldet med mere end 40 procent, og ifølge ATL kunne branchen i sidste halvdel af 2014 ikke besætte 380 ledige stillinger.

Fortsætter udviklingen, er konsekvensen 3000 til 4000 ledige chaufførstillinger om ganske få år, advarer ATL’s branchedirektør, Anne Windfeldt Trolle.

– De unge, der ikke ved noget om branchen, synes, at lastbilchauffører er tykke, grimme, dumme, gamle, kedelige og nederen, siger hun til Politiken.

De unges afsky bunder i de mange negative historier, der klæber til jobbet. Især beretningerne om underbetalte chauffører, der lever af dåsemad.

Men den beskrivelse er misvisende, når det gælder transporter i Danmark og chaufførjobs, der er omfattet af danske overenskomster og “præget af ret gode lønninger”, mener Anne Windfeldt Trolle.

En almindelig godschauffør tjener minimum 23.000 kroner om måneden, men med pension, feriepenge og det overarbejde, der ofte følger med jobbet, løfter lønnen sig nemt op over 30.000 kroner om måneden.

Alligevel har vognmænd og transportfirmaer svært ved at rekruttere unge ledige – også når de henvender sig til jobcentre og lokale afdelinger af fagforbundet 3F, siger Anne Windfeldt Trolle.

Men sådan hænger tingene ikke sammen, lyder det fra formanden for 3F’s transportgruppe, Jan Villadsen.

– Som jeg ser det, har branchen i lang tid sendt det signal, at man går efter den laveste fællesnævner i forhold til at hyre billige udenlandske chauffører. Nu er signalet et andet, og det er min fornemmelse, at udviklingen er ved at vende, siger han til Politiken.