Er du dum eller hva´: Ny kampagne mod narkotikakørsel


Foto af politiets kampagne-plakat.

Politiet afslører dagligt narkotikapåvirkede bilister. Narkokørsel kan have store konsekvenser for andre i trafikken, men også for den enkelte, der med en frakendelse af førerretten i 3 år ofte kommer i fare for at miste sit job eller læreplads. Derfor sætter Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi nu en oplysningskampagne i gang for at forebygge narkotikakørsel.

Sådanne skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i en pressemeddelelse:

Like localeyes.dk på Facebook

I modsætning til at køre med alkohol i blodet, hvor der accepteres op til 0,5 promille, så er der nul-tolerance for at køre med spor af euforiserende stoffer i kroppen.

Mange er ikke klar over, at nogle euforiserende stoffer kan spores i blodet i flere dage efter, at man har indtaget stoffet. Og ud over faren for andre ved at køre påvirket, så får narkotikakørsel ofte alvorlige personlige konsekvenser for den enkelte. Førerretten frakendes nemlig ubetinget i 3 år, og det kan for mange betyde, at man mister sit job eller læreplads og dermed måske begyndelsen på en social deroute.

LÆS OGSÅ: Færdselslov: NUL Hash i blodet koster kassen og rammer de svage
- Vi vil gerne gøre en indsats for at fortælle om de konsekvenser, der er ved at køre narkopåvirket. Vi har nemlig en formodning om, at især de unge slet ikke er klar over, hvor længe narko egentlig påvirker vores system, og hvad det kommer til at betyde både socialt og arbejdsmæssigt, hvis man mister sit kørekort, siger politiinspektør Thorkild Steen Jensen.

Fokus på hash og amfetamin

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi fokuserer i kampagnen på stoftyperne hash og amfetamin, som er de mest almindelige stoffer blandt unge. Målgruppen er mellem 15-24 år.

- Vi er klar over, at unge på 15 selvfølgelig ikke kører hverken bil eller knallert, men vi har et ønske om at skabe en præventiv effekt hos de helt unge, så de så at sige har fået det med i rygsækken, inden de sætter sig bag rattet, fortæller Thorkild Steen Jensen.

Er du dum eller hva´?

Borgerne vil støde på kampagnen gennem visitkort og mini-plakater med overskriften: ”Er du dum eller hva´?” og med budskaber om konsekvenserne af narkotikakørsel. Materialet sættes op og deles ud i nattelivet på diskoteker og beværtninger samt på uddannelsesinstitutioner og køreskoler i hele politikredsen i ugerne 7-9.