PRM / Djøf: Giv de studerende og universiteterne ro

    Pressemeddelelse fra Djøf

    – Selv om optaget er faldet med to procent, er det dejligt at se, at 65.165 unge nu får mulighed for at påbegynde en videregående uddannelse. Stort til lykke til dem, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf og fortsætter:

    – Vi oplever desværre i disse år, at mange sætter spørgsmålstegn ved værdien af uddannelse. Vi ser forslag om at forkorte uddannelserne, reducere mulighederne for en fuld kandidatuddannelse og skære på SU’en. Uanset hvilken uddannelse man har valgt, er en solid uddannelsesmæssig ballast helt afgørende, hvis vi som samfund, som virksomheder og som individer skal kunne klare os og drage nytte af den teknologiske og digitale udvikling nu og i fremtiden.

    – Der er stort fokus på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Men der er brug for alle uddannelser og forskellige kompetencer, hvis Danmark fortsat skal være med fremme i verdenseliten. Et produkt skal ikke kun opfindes. Det skal også designes, markedsføres og sælges, og organisationen bag skal sikre, at virksomheden er lønsom og veldrevet, konstaterer Lisa Herold Ferbing.

    Hun giver ikke meget for spådommene om, at der bliver uddannet for mange akademikere:

    – Ledigheden blandt nyuddannede akademikere er desværre høj i den første tid efter endt uddannelse. Men det er et problem, alle faggrupper, både de korte, mellemlange og lange videregående uddannelser, døjer med, så det er ikke noget argument for, at der uddannes for mange akademikere.

    Lisa Herold Ferbing opfordrer regeringen og Folketinget til at skabe ro om uddannelserne.

    – Det er positivt, hvis fremdriftsreformen nu lægges i graven. De studerende og universiteterne har bevist, at de kan stramme op, så færre studerende overskrider den normerede studietid. Men den enkelte studerende har brug for ro om sin økonomi, så de kan koncentrere sig om studierne, og hvor der er mulighed for et praktikophold eller et studieophold i udlandet. I den sammenhæng er en forringelse af SU-systemet ikke befordrende for et godt og udviklende studieliv, anfører Lisa Herold Ferbing, som også hæfter sig ved, at der er brug for et langt stærkere fokus på kvalitet i undervisningen:

    – Det er ikke godt nok, når der ikke er ressourcer til eksempelvis at sikre de studerende tilstrækkelig vejledning og feedback, når de afleverer opgaver.

    Fakta

    65.165 studerende er optaget på en af de videregående uddannelser, og heraf 10.619 på en samfundsvidenskabelig eller erhvervsøkonomisk uddannelse, en djøf-uddannelse. Det er 26 flere studerende i forhold til 2016 hvor 10.593 blev optaget på en djøf-uddannelse.

    Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
    https://via.ritzau.dk/release?releaseId=11211407

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **