Større kendskab til gratis kommunal alkoholbehandling efter ‘Respekt-kampagne’

    Pressemeddelelse fra Alkohol & Samfund

    Kampagnen bestod af en film, som blev vist på tv og i lokale biografer, plakater ved busstoppesteder, webannoncer, foldere og en hjemmeside, hvor man kunne læse om de kommunale tilbud om alkoholbehandling og desuden teste sine egne alkoholvaner.

    Respekt-kampagnen stod på i tre uger i januar 2015, og en efterfølgende undersøgelse viser, at næsten dobbelt så mange danskere svarer, at de kender til kommunernes gratis alkoholbehandling efter at have set kampagnen.

    Kommunerne har selv en del af æren for det gode resultat. I alt 36 kommuner deltog aktivt i idé-udviklingen af kampagnen, og 70 kommuner brugte kampagnematerialerne lokalt, blandt andet på kommunernes plakatstandere, info-skærme og andre offentlige steder. Og meget tyder på, at budskabet er kommet ud. Kampagnefilmen blev set mere end 150.000 gange online, og hjemmesiden havde 80.184 besøg under kampagnen. I alt 6.661 personer gennemførte alkoholtesten på hjemmesiden. 4.380 personer søgte efterfølgende mere viden på hjemmesiden www.hope.dk/alkohol.

    Baggrunden for kampagnen er, at for få dansker kommer i alkoholbehandling. Sundhedsstyrelsen oplyser at 140.000 danskere er alkoholafhængige, men af dem er kun omkring 14.000 i gennemsnit i behandling om året. I 2013 var der således 15.420 i offentligt finansieret alkoholbehandling.

    En ny rundspørge foretaget af Magasinet RUS viser desuden, at en række af de kommunale behandlingssteder i nogle af landets største byer de senere år har oplevet en nedgang i antallet af nye patienter, og lederne af behandlingsstederne vurderer, at årsagen til faldet er manglende kendskab til de gratis kommunale tilbud.

    For yderligere information om selve kampagnen og baggrunden for den:

    • Allan Jonas, projektleder i Alkohol & Samfund. Mobil 2679 7949. E-mail: ajo@alkohologsamfund.dk
    • Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden. Tlf. 2058 5645

    Resumé

    Alkohol & Samfund og TrygFonden gennemførte i januar 2015 en landsdækkende oplysningskampagne om alkoholbehandlingsgarantien. Kampagnen bestod af en national mediekampagne udført af reklame-, PR og mediebureau og lokale kommunale kampagner, hvor kommunerne benyttede en digital materialepakke, der blev stillet gratis til rådighed for landets 98 kommuner. Målet med kampagnen var at øge kendskabet til alkoholbehandlingsgarantien og dermed få flere borgere med alkoholproblemer til at søge rådgivning og behandling i deres lokale kommunale alkoholbehandling.

    Kampagnens overordnede budskab var “Det giver respekt at gøre noget ved dit alkoholproblem”. Når der kommunikeres til borgerne om alkohol, er det oftest med fokus på de negative effekter ved et overforbrug af alkohol. Kampagnen fokuserede på de positive effekter ved at gøre noget ved problemet. Og i samme ombæring kvalificere kendskabet til, hvad alkoholbehandling reelt er.

    Kampagnens primære målgruppe var mænd med alkoholproblemer i alderen 35-65 år.

    Den nationale kampagne blev afviklet fra d. 13. januar – d. 29. januar, altså i alt over 17 dage.

    Resultater, kort

    · 36 kommuner bidrog med viden om deres lokale kampagner (Del-din-viden Dage)
    · 70 kommuner benyttede elektroniske kampagnematerialer i lokale kampagner
    · 25 Landsforeningen Lænken lokalafdelinger omdelte kampagnematerialer
    · Den nationale kampagne blev set af 1.553.324 personer i alderen 30-70 år
    · Der blev i kampagneperioden bragt artikler om kampagnen i mere end 70 forskellige medier
    · Kampagnefilmen blev set mere end 150.000 gange online
    · 80.164 besøg på kampagnehjemmesiden (4.716 besøg i gennemsnit pr. døgn)
    · 71.213 personer besøgte kampagnehjemmesiden (4.189 personer i gennemsnit pr. døgn)
    · 6.661 personer gennemførte AUDIT alkoholtesten på kampagnehjemmesiden
    · 4.380 personer søgte yderligere informationer på hope.dk/alkohol net-rådgivningen
    · Før kampagnen havde 27 % af danskerne hørt om, at alle har ret til gratis alkoholbehandling gennem kommunen. Efter kampagnen var dette tal steget til 50 %
    · Ud af 44 adspurgte kommunale alkoholbehandlinger, svarer 25 at de har oplevet flere eller mange flere henvendelser i kampagneperioden. 19 svarer uændret antal henvendelser og ingen svarer færre henvendelser

    Effektmåling kommuner

    Oplevede jeres kommune flere henvendelser til alkoholbehandlingen i kampagneperioden, sammenlignet med ugerne op til kampagnen?

    44 deltagere

    Mange flere

    Lidt flere

    Uændret antal

    Lidt færre

    Meget få

    2

    23

    19

    0

    0

    Assens Kommune

    √

    Billund

    √

    Bornholm

    √

    Esbjerg

    √

    Faxe

    √

    Fredensborg

    √

    Fredericia

    √

    Frederiksberg

    √

    Furesø

    √

    Faaborg-Midtfyn

    √

    Gladsaxe

    √

    Gribskov

    √

    Haderslev

    √

    Herlev

    √

    Herning

    √

    Holbæk

    √

    Horsens

    √

    Hvidovre

    √

    Ikast

    √

    Kalundborg

    √

    Kerteminde

    √

    Kolding

    √

    København

    √

    Lemvig

    √

    Lolland

    √

    Lyngby-Taarbæk

    √

    Næstved

    √

    Odder

    √

    Odense

    √

    Roskilde

    √

    Silkeborg

    √

    Skive

    √

    Slagelse

    √

    Solrød

    √

    Sorø

    √

    Svendborg

    √

    Thisted

    √

    Tønder

    √

    Vallensbæk

    √

    Veje Kommune

    √

    Vesthimmerland

    √

    Viborg

    √

    Vordingborg

    √

    Aabenraa

    √

    Mange flere

    Lidt flere

    Uændret antal

    Lidt færre

    Meget få

    2

    23

    19

    0

    0

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **